1 FEBRUARI 2016

Maandag 1 februari

Gasten bij de eerste bijeenkomst in 2016 van Zakelijk Almelo waren Bouwe en Jelmer Hellema(Hellema Chocolade) en Roy Spit (Qredits Microfinanciering Nederland).
Columnist was Ger Vermeulen (vice-president rechtbank en senior rechter).

Voorafgaand aan de twee vraaggesprekken en columnist werden de twee nieuwe bestuursleden van Zakelijk Almelo voorgesteld: Marjolein van der Zee en Ruurd Nieuwenhuis. Zijn brengen hun specifieke kennis en netwerk in en zorgen voor de gewenste uitbreiding en verjonging van het bestuur.

Flexibel, klantspecifiek en onderscheidend

Versheid en ‘een min of meer uniek’ ontwerp van de chocolaatjes, daaraan herken je producten van Hellema. Niet dat de consument daar direct weet van heeft, overigens. ‘Wij verkopen niet onder onze naam.’ Hellema volgt een eigen receptuur. De benodigde chocolade komt uit België: puur in vloeibare vorm op 50 ºC, wit en melk in blokken.

Hellema is een familie bedrijf van bescheiden omvang, waarbij bewust is gekozen voor een nichemarkt (en daarvan het midden- en hogere segment) en een klantspecifieke benadering. Flexibiliteit hoort daarbij. ‘We zijn met vijf mensen, we willen zelf in de productie staan. Ben je groot, dan heb je twintig man op kantoor zitten en dat willen we niet. Wij doen het overgrote deel zelf.’

Voor bezoeken aan banketbakkers is een verkoopkantoor in de arm genomen, de grote klanten bezoeken zij zelf.

Chocola is een luxeproduct, dat het in economisch mindere tijden lastig heeft. Toch, ‘we hebben ons altijd goed kunnen redden, al merk je de tegenslag wel – ook destijds na de invoering van de euro’.
Er waren mindere jaren, maar aankloppen bij een bank was nimmer nodig of een optie. Dan maar genoegen nemen met minder winst en salaris of een uurtje extra werken.

Geen chocola zonder cacaobonen – maar dan wel zonder de inzet van kinderarbeid, graag. Daarvoor hebben de broers zich aangesloten bij het UTZ-certificaat. ‘We willen boeren in de oorspronglanden bewustmaken van het milieu en dat geen gebruik wordt gemaakt van kindslaven. Daarvoor komt een bepaald bedrag op de kostprijs, maar de klant moet dat wel willen. Niet iedereen wil extra betalen, het is net als met de biologische kip.’

‘Trots dat we in Almelo zitten’

Namens Qredits Microfinanciering Nederland schoof commercieel directeur Roy Spit aan. Hij verheelde niet ‘bijzonder trots te zijn dat we in Almelo zitten: niet op de Zuidas maar aan de Wierdensestraat’. De locatiekeuze bevreemdde blijkbaar onlangs minister Henk Kamp, die toch zelf uit het oosten des lands komt.

Als het gaat om het verstrekken van kredieten zijn er momenteel nog drie spelers. Die moeten flinke buffers aanhouden. ‘Wij zijn in dat gat gesprongen. Er is bijna geen winst op te maken maar het is een belangrijke groep, die de economie draaiend houdt en die we verder kunnen helpen. En kleintjes worden groter’.

Roy Spit stond samen met Elwin Groenevelt aan de wieg van Qredits. Inmiddels hebben ze zo’n zevenduizend bedrijven geholpen. Ze ‘doen’  1.300 ondernemers per jaar en willen doorgroeien. In koningin Maximá hebben ze een uitstekende ambassadeur – ‘zonder haar zouden we misschien niet meer bestaan’ – maar het probleem is de naamsbekendheid. ‘Er wordt nog te weinig gebruik van ons gemaakt.’
Onlangs ontving men van de Europese Investeringsbank een lening van 100 miljoen euro. Dat is goed voor nog eens 7.000 ondernemers en 10.000 arbeidsplaatsen.

Qredits verstrekt kredieten tot 250.000 euro. Men beschikt over meer dan 600 vrijwilligers en coaches: ‘ondernemers die ondernemers helpen’. Van alle ondernemers die zij verder helpen, bestaat 85% nog na vijf jaar. De overigen zijn in loondienst gegaan. Het gemiddeld verstrekte krediet bedraagt 20.000 euro; ‘dat is in lijn met de grootbank, maar wij sturen anders’. Qredits hanteert een marktconforme rente. In 2015 is een bescheiden winst geboekt. ‘Toen hebben we de polonaise gelopen.’

Een fotoimpressie vindt u hieronder. De foto’s zijn gemaakt en beschikbaar gesteld door Marinus Blaak.

Jelmer en Bouwe Hellema worden ondervraagd door Martin Steenbeeke

Dick de Rijter (Dimotech) zorgde opnieuw dat een ieder zichtbaar en hoorbaar was

Bouwe Hellema: elke dag hagelslag op het brood

Jelmer wilde aanvankelijk vrachtwagenchauffeur worden, voor Bouwe stond al eerder vast dat hij zijn vader wilde opvolgen

Elke bezoeker ontving een exemplaar van de cd Koo Wit de Floo van Herman Finkers, door hem zelf gesigneerd

 

Ook Jos Finkers is verguld met de cd van zijn broer

Jan van Marle, Bernard Kobes en Martin Steenbeeke praten bij

Marjolein van der Zee en Marianne van der Steeg, directeur Almelo Promotie

Een goedlachse Jeroen Bosch en Fred van der Horst

Maika Eggink, Nico Schiphorst en Roy Spit

Tevreden gezichten – de eerste en goedbezochte editie zit erop