Linda Hilberink (4 september 2017)

Winkelen.

Er wordt vaak neerbuigend over gedaan. Door mannen uiteraard. Is je vrouw weer aan het winkelen? Heeft ze een gat in de hand en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Uiteraard ben ik zelf net zo als veel vrouwen. Ik houd van alles dat mooi is en ik kan behalve van een mooi vergezicht op vakantie minstens zoveel genieten van een paar Louboutins in de etalage. Voor de mannen onder ons. Dat zijn hakken. Hele mooie. En ik zeg bewust: in de etalage. Van een echte winkel welteverstaan.

Want hoewel er zo lang ik mij kan heugen al grappen worden gemaakt over vrouwen die eerst tien winkels langs moeten voordat ze eindelijk overtuigd zijn dat het paar schoenen uit de eerste winkel gekocht moet worden, anno 2017 moet u ophouden met die grappen. Wat wij, al die vrouwen, doen: slenteren langs etalages, hier en daar iets kopen, een dagje uit om te winkelen, dat is nu plots geaccepteerd. Sterker nog wij worden aangemoedigd.

Winkelen mag weer, nee het moet weer.

Want veel mannen hebben met onderzoek aangetoond, en dat is niet zo moeilijk met zoveel faillissementen en lege etalages, dat de detailhandel het moeilijk heeft en dat dat nog even zo blijft. Wie hier naar buiten loopt en over de Koornmarkt rechtsaf de Grotestraat in gaat, ziet meteen waarover ik het heb. Een trieste aaneenschakeling van lege etalages. Het faillissement van een aantal landelijke ketens zoals Manfield, Dolcis, Schoenenreus, V&D heeft zijn sporen nagelaten overal in de Nederlandse  binnensteden en in Almelo niet minder en misschien zelfs wel meer.

Een gevolg daarvan is dat er ondernemers opstaan die campagne voeren om ons naar de winkel te krijgen. De Almelose  Facebookactie ‘Kopen doe je in de winkel’ is daarvan een goed voorbeeld. Deze actie moedigt mij via Facebook en posters in de stad aan om te gaan shoppen in echte winkels. Hoe gemakkelijk het ook is om vanuit je luie stoel kleding naar je digitale winkelmandje te klikken, voor de winkeliers is het uiteraard beter dat de klant naar een echte winkel komt. Bovendien vinden de winkeliers dat binnensteden leuker zijn met winkels en daar kan ik ze geen ongelijk in geven.

Zelf heb ik al een paar jaar de afspraak met mezelf: wat ik in Almelo kan kopen, koop ik in Almelo. Louboutins zijn hier niet te koop. Maar wel genoeg andere dingen. Zo heeft mijn dochter op mijn verzoek haar nieuwe rugzak voor de brugklas  weer uit haar digitale winkelmandje van Coolblue moeten halen.  De hele vakantie had ze filmpjes gekeken, kleuren vergeleken en wist ze welke Eastpak ze wilde. Coolblue is een briljant concept van een webshop 2.0. Toevallig ga ik morgen naar een bijeenkomst waar het opperhoofd van deze bijzondere site spreekt, maar dat terzijde. Ze hebben filmpjes van alle producten, ik kan zelfs op zondag de helpdesk bellen voor advies en ze hebben een geweldige marketing en sales. Als je er wat bestelt krijg je zelfs ideeën om van de doos iets moois te maken.

Ondanks dat ik die webshop steengoed vindt, ben ik met mijn dochter voor haar schooltas naar de Almelose binnenstad gereden. Haar argumenten dat ze via internet gratis kan bestellen, dat ze in de webshop alle kleuren hebben en dat ze hem morgen al in huis kan hebben heb ik terzijde geschoven met de belofte: als ze hem hier niet hebben, bestellen we hem alsnog online. Om een lang verhaal kort te maken: ik ben met haar naar Kamp gereden, ze hadden de rugzak, hij was zelfs 10 procent afgeprijsd en zij kreeg een ijsje en ik een parkeerkaart. Toen we een kwartier later weer in de auto zaten, moest zelfs deze puber van twaalf toegeven dat dit een geslaagde actie was.

Hieruit kan ik maar 1 conclusie trekken: echt winkelen heeft zeker kansen. De ondernemer van de rugzakken grijpt die.

En de Almelose binnenstad? Die  heeft ook zeker kansen. Ik noem er 4.

  1. De Almelose binnenstad krijgt een fysieke opknapbeurt met het binnenstadsplan. Hoewel ik daarbij ook een kanttekening wil maken. De Albert Heijn is vertrokken en er is nog geen opvolger, hoe hard de retaildeskundige van de gemeente ook beweert dat de deal bijna beklonken is. Tweede kanttekening van het binnenstadplan: bent u de laatste tijd op het waagplein geweest? Aan het mooi opgeknapte Waagplein zit in de nieuwe winkelruimte slechts 1 winkel, en dat is de Op=Op Voordeelshop, die een hele rij ramen van de leegstaande winkelruimte op de begane grond beplakt heeft met lelijke roodgele stickers. Tja, als ik dat zie, dan heb ik medelijden met de echte ondernemers die wat van Almelo willen maken.
  2. Almelo heeft veel evenementen waardoor er zoals de slogan belooft altijd wat te doen is.
  3. De derde kans van de Almelose binnenstad is dat een deel van de lege winkelruimte straks wordt bewoond. Dat zorgt voor reuring en activiteit en de waarde van de panden stijgt weer ten opzichte van leegstand.
  4. En ten vierde hoop ik dat na het vertrek van de failliete dertien in een dozijn ketens de echte ondernemers overblijven.

Dus mannen, als uw vrouw wil gaan winkelen, laat die flauwe grappen achterwege. Stimuleer haar om er lekker op uit te gaan, blijf zelf vooral lekker thuis, loop haar niet in de weg en stuur haar op pad voor het goede doel: een leefbare binnenstad.

You may also like