EBBO STORM VAN LEEUWEN

Ebbo Storm van Leeuwen

Mobiliteit

Ik reed laatst overdag van Almelo naar Enschede en deed over deze 30 kilometer ca 45 min. Dat is een gemiddelde van ca 40 km/uur. Net haalbaar op mijn racefiets, zou ik zeggen. Ik kom daar straks op terug. Maar wat moet je nu in Enschede?

Interessanter is natuurlijk hoe iemand van Enschede naar Almelo komt. Bijvoorbeeld om de binnenstad te bezoeken. Helaas kan ik nu niets over de binnenstad zeggen. Maar laten we iets anders nemen, bijvoorbeeld de nieuwe IISPA. Nauwelijks te bereiken met het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer kenmerkt zich namelijk door te vertrekken op een plaats waar je niet bent en op een tijdstip dat je niet past om vervolgens via diverse keren overstappen op een plek te eindigen waar je niet moet zijn. Het laatste stuk lopen. En met de klimaatsverandering zal dat meer dan nu door de regen moeten. Van Enschede naar de IISPA kan zo wel 1,5 uur duren.

Dus maar met auto? Een grote bak van 1500 kilo die mijn gewicht van 75 kilo verplaatst. Dames en heren, dit is slechts 5%!! Zijn we met z’n allen nu gek of niet. De auto kan ca 200 km/uur rijden maar de gemiddelde snelheid haalt de 50 nog geen eens. Tijdens het rijden neem ik honderden m2 asfalt in beslag om vervolgens te parkeren met een ruimte gebruik van 25 m2 . U hoort het al, ik ben geen autoliefhebber.

Heeft de huidige auto trouwens nog toekomst? Ik denk het niet.
Laten we eens kijken hoe dan zou kunnen gaan.

De verbrandingsmotor die benzine slurpt is natuurlijk snel afgelopen. De olie is al bijna op. Er wordt ieder jaar minder olie gevonden dan er wordt opgemaakt. De oil peak is er. De economische recessie geeft slechts enig uitstel maar de olie raakt echt op. En aangezien er steeds minder is, zal de prijs uiteindelijk absurde hoogtes aannemen. Dit zal er wel toe lijden dat de moeilijk te winnen voorraden olie ( dus kostbaar) nog naar boven gepompt kan worden. Auto’s moeten dus een ander vorm van aandrijving zien te krijgen. Bio diesel kan slechts in een klein aandeel voldoen. Waterstof lijkt nog niet haalbaar. De auto’s zullen hoogstwaarschijnlijk elektrisch gaan worden. Elektriciteit zal dan wel duurzaam opgewekt moeten worden.

Om meerdere redenen zullen de auto’s kleiner gaan worden. Energiezuiniger is een reden.
Naast een andere vorm van aandrijving en het kleiner worden zal de auto m.i. ook volledig automatisch worden. Bestaande auto’s kennen al veel automatische snufjes. Het licht gaat vanzelf aan als het donkerder wordt. De ruitenwissers gaan automatisch aan. Bij een botsing gaat de airbag uit etc. etc. Nieuwe duurdere auto’s groeien daar steeds meer naar toe.

Ik noem de TomTom, cruise control, automatisch inparkeren, automatisch veranderen van grootlicht naar dimlicht indien er een tegenligger aankomt, automatisch vaart minderen of zelfs remmen als de voorganger te dicht wordt genaderd, automatische verkeersbord herkenning met weergave op het dashboard, het z.g. spoorsysteem dat waarschuwt indien er niet meer wordt gereden binnen de strepen op de weg. En zo komt er ieder jaar wel weer een noviteit bij.

Indien we deze systemen aan elkaar koppelen is het nu al technisch mogelijk om de auto volledig automatisch te maken. Alle auto’s rijden dezelfde aanbevolen snelheid en zorgen ervoor dat er een goede afstand tot elkaar wordt gehouden. Op deze wijze kunnen er op een stuk snelweg minstens 5 keer zoveel auto’s rijden als nu. Aangezien Nederland ook afgaat op een krimpende bevolking en de huidige wegen dus enorm veel overmaat krijgen is het nu verbreden van de wegen weggegooid geld. Stop met die flauwekul!

Aangezien de auto’s interactief op elkaar reageren, wordt er bij kruisingen, rotondes en largas systemen de snelheid hooguit enigszins gewijzigd om rustig langs elkaar te zoeven.

Wat betekent dit verder ? Verkeerslichten? Overbodig! Geen file’s meer, geen verkeersborden. Rijbewijs halen is overbodig.  Hectometerpaaltjes langs de snelweg, weg ermee. Deze miljardenbesparing kan gebruikt worden om het gehele systeem in stand te houden. Kostenneutraal.

Sommige mensen zeggen nu al dat hun auto hun tweede kantoor is. Over 15 jaar is je auto je eerste kantoor zou ik zo zeggen.

We gaan nog een stap verder denken. Iedereen krijgt een persoonlijk stick. Als je in de auto van een ander stap b.v. een huurauto en je stop je stick in het dashboard wordt automatisch alles op je eigen voorkeur ingesteld, je stoel, je muziek, zelfs de kleur wordt op jouw voorkeur veranderd. Indien we de treinen ook nog eens soepel kunnen laten rijden staat er bij ieder station een aantal huur auto’s. Je stapt in met je eigen stick , toets de plaats van bestemming in en je wordt er ( ook in een vreemde stad) zo naar toe gebracht. Onderweg kan je rustig van het uitzicht genieten of een beetje gaan werken.

De elektrisch aangedreven mobielen geven geen geluidoverlast en stoten geen fijn stof uit. Jammer dat alle uitbreidingswijken geheel moeten voldoen aan eisen die gebaseerd zijn op de huidige verouderde auto’s. Wat een kapitaal vernietiging.

Deze kleine elektrische mobielen vergen natuurlijk ook een andere manier van parkeren. Minder ruimte beslag, wel met een soort stopcontact en een veel kleiner afzuigsysteem. Jammer van alle kosten die nu gemaakt worden voor parkeerkelders die alleen maar gemaakt zijn op de vorm van de huidige auto. Wat zal dat een kapitaal verlies betekenen. Onze (klein) kinderen zullen het ons kwalijk nemen.

Grote voordeel van dit systeem is dat de hoofd infrastructuur er al ligt, namelijk alle bestaande wegen. De aanleg van een monorail zal een volstrekt verouderd en achterhaald systeem blijken te zijn.

Mijns inziens zullen er steeds meer fietsmobielen komen die overdekt zijn en een elektrische hulp motor krijgen. De afstand Enschede naar de IISPA is met zo’n fietsmobiel ook makkelijk in 40 minuten te halen. De automatische elektrische auto doet er max 20 minuten over en dat 24 uur per dag. De IISPA is dan echt voor iedere Twentenaar bereikbaar.