NIRVI MES

Nirvi Mes

Buiten deze ruimte hebben nu we overal een prins carnaval aan het roer, soms permanent. Hier praten we over innovatie. Je hebt innovaties in soorten en maten. Innovaties die de bestaande producten en processen verbeteren, innovaties die nieuwe markten openbreken, innovaties die bestaande technologieën verdringen. De meeste innovaties beginnen klein. Innovators voelen zich thuis in kleine units, niet in grote conglomeraten. Hoewel de grote conglomeraten vaak weer wel over het geld en de middelen beschikken, hebben ze vaak niet de cultuur om innovaties te stimuleren. Samenwerking tussen groot en klein moet dan ook het devies in deze regio zijn.

Mijn vijftienjarige zoon en ik mailen, soms vanaf zijn kamer naar de huiskamer. En zo kreeg ik dit:

Je weet dat je in 2005 leeft, wanneer… :
1: je per ongeluk je pincode intoetst op de magnetron…
2 : je in geen jaren ‘patience’ met echte kaarten hebt gespeeld…
3 : je 15 telefoonnummers hebt van een familie met drie personen…
4 : je e-mail of een sms’je stuurt aan de persoon die naast je zit…
5 : je geen contact meer hebt met oude vrienden, omdat je hun e-mailadressen kwijt bent…
6 : je vier jaar lang achter hetzelfde bureau hebt gewerkt, maar voor drie verschillende bedrijven…
7 : je baas jouw werk niet kan doen…
8 : je je familie belt om te kijken of ze thuis zijn, terwijl je de oprit in komt rijden…
10: het van huis weggaan zonder mobieltje, die je de eerste 10,20,40 jaar van je leven niet had, paniek veroorzaakt en dat je vervolgens teruggaat om hem op te halen…
11: het eerste wat je ’s ochtends doet is ‘online’ gaan, zelfs nog voordat je koffie gehaald hebt…
12: je dit hoort, knikt en glimlacht…
13: en nog erger; je precies weet naar wie je dit door gaat sturen…
14: je te druk bent om te merken dat er geen nr.9 bestaat in deze lijst…
15: je daadwerkelijk omhoog gescrolled bent om te checken of er echt geen nr.9 was…
16: en je nu om jezelf zit te lachen…
Innovatie: goede voornemens, interessante boeken, ingenieuze modellen, mooie wedstrijden. De winnaars van IMS: gefeliciteerd. Elke geslaagde innovatie is een feestje waard. Jammer genoeg vergeten veel mensen dat innovatie begint met een goed idee. En daar wringt de schoen. Want goede ideeën komen van creatieve mensen. En creatieve mensen hebben meestal lak aan regeltjes en procedures. Organisaties en hun managers zijn daar niet zo dol op. De managers van tegenwoordig lijden aan alles vernietigend meet- en controlefetisjisme. De bureaucratieën, de papieren werkelijkheden, zijn niet alleen bij overheden maar ook in veel bedrijven een heuse plaag. Waar elke managementhype weer een nieuwe vloed aan papieren oekazes aan toevoegt.
Creatieve mensen passen niet zo goed in kadertjes, het zijn lastposten die zich bemoeien met zaken die ze niet aangaan. Laat dat nou net de mensen zijn die er vaak als eerste bij een reorganisatie uitvliegen.

Van mijn interviews met o.a. de creatieve talenten van ten Cate, Axis, Thales leerde ik veel. Het is na te lezen in de Roskam archieven nieuws en analyse op internet: www.roskam.nl . Ik licht er één ding uit. Iedere organisatie die in onze steeds dynamischer wereld wil overleven, moet om te beginnen serieus de eigen creatieve talenten identificeren. Ze ruimte, waardering, vrijheid en budget geven. Niet boos worden als er eens een keer wat mislukt, want ook dat hoort erbij. Elke keer als men zegt: die persoon, dat idee past toch niet bij ons… moet de manager wakker worden. Dat kan nou net het idee zijn dat de toekomst veilig stelt, de werknemer die voor vernieuwing zorgt.

Hoe kom je van een goed idee tot een geslaagde innovatie? Dat kan het best door een team van enthousiastelingen samen te stellen. Een raad van elf die speeltuinen voor grote mensen bouwt, er zo voor zorgt dat we straks veel feestjes kunnen vieren. Buiten de kaders, ruimhartig bevloeid en met een minimum aan regels en controles. Alaaf!