2 september 2019

Internetmarketing en uitvaartverzorging centraal bij 79e editie Zakelijk Almelo

Zakelijk Almelo verwelkomde maandag 2 september ruim 120 geïnteresseerde bezoekers en ontving Gijs Westerbeek (ceo Adwise) en Pedro Swier (algemeen directeur Vredehof Uitvaartverzorging). Huub Rakhorst nam als voorzitter van Stadsfonds Almelo de column voor zijn rekening. Cyril Möller beklom namens de kersverse onderneming Chez Velo de zeepkist.

Voorafgaande aan de vraaggesprekken was er aandacht voor een bestuurswisseling. Wegens verandering van woon- en werkstad nam Marjolein van der Zee afscheid. Marloes Neeskens volgt haar in het bestuur op.

Gijs Westerbeek (foto, links) is chief executive officer (ceo) van Adwise. Zelf heeft hij een achtergrond in bouwmanagement. Hij en Jeroen ter Laak zijn ‘aardig primitief begonnen’ met een kantoor aan huis. ‘We waren een van eerste digital agencies in de markt die ook keken naar het opbouwen van naamsbekendheid en het vergroten van de omzet.’

Adwise kruipt graag in de huid van de – zowel grote als kleine – klanten en wil hen vanuit dat perspectief zo goed mogelijk bedienen met ‘het hele digitale spectrum’, zoals webshops, websites, apps, marketingteams, zoekmachineoptimalisatie (seo) en sociale media. In het verleden besteedden veel bedrijven die dienstverlening uit, nu gebeurt dat vaak met inhouseteams en marketeers. ‘Daardoor verschuift onze rol. We doen nu meer consultantancy, als sparring partner, waarbij we met bedrijven om de tafel te zitten en impulsen geven. We doen gebruikersonderzoeken over de klanten van onze klanten. Ook bieden we opleidingen aan en geven we adviezen over logistieke processen. Als je goed bent in producten maar niet in het leveren, krijg je slechte reviews. Het digitale speelveld is dus veel breder geworden. We moeten groeien om de propositie voor onze klant waar te kunnen maken.’ Snelheid is daarbij tegenwoordig cruciaal: hoe snel kun je ontwikkelen en je aanpassen?

Een van de klanten is Kees Smit. Adwise heeft hen geholpen zich te ontwikkelen en groeien. De speciaalzaak in tuinmeubelen heeft inmiddels een professionele e-marketingafdeling. ‘Je moet offline koopgedrag koppelen aan online gedrag ervoor. Als je die verbinding kunt maken, heb je als bedrijf goed inzicht en kun je beter sturen op je marketing.’
Bij een andere klant, Thales, verzorgden Gijs Westerbeek en zijn collega’s een campagne voor arbeidsmarktcommunicatie. Het bedrijf had professionals en it’ ers nodig. Hoe bouw je dan een klantreis. Resultaat is dat Thales meer naamsbekendheid verwierf in de doelgroep en uit veel goede kandidaten kon kiezen. ‘Als het gaat om digitale marketing, denk er dan als bedrijf aan hoe je een goede organisatie bouwt en zorg voor digitale transformatie.’

In 2018 werd Gijs Westerbeek verkozen tot Twents ondernemer van het jaar. Hij wil ook de beste werkplek van Twente zijn. Inmiddels is er een kleine vestiging in Utrecht. ‘Het is wel onze ambitie om straks nadrukkelijker teams op te bouwen in het midden en westen van Nederland, maar de arbeidsmarktpositie voor ons hier is geweldig.’
En zijn ambities gaan verder: tot de toptien van de wereld horen. Het begin is er: ‘Wij horen nu al bij de beste agencies van de wereld’.

‘Niemand sterft onverwacht’
Doodgraver, aanspreker, leedaanzegger, groefbidder, zwarte kraai, lijkbezorger en lijkbidder zijn slechts zeven van de vele aanduidingen voor het vak van begrafenisondernemer of uitvaartverzorger. In Nederland werken 6- tot 7.000 mensen in de uitvaartzorg. Pedro Swier, algemeen directeur van Vredehof (foto), kent het metier door en door. Hij is al 35 jaar werkzaam in de uitvaartbranche. ‘Ik ben opgegroeid met de dood. Als zesjarig jongetje speelde ik al bij opa op het kerkhof.’Hij kreeg mede bekendheid door zijn bijdrage aan de identificaties van militairen in Uruzgan en de slachtoffers van onder meer de vuurwerkramp en vlucht MH17. Uitvaartverzorger is uitgegroeid tot een echt vak. Het is een zwaar beroep waarin veel is geprofessionaliseerd. Vredehof is uiteraard ISO-gecertificeerd. De bedrijfstak is ook officieel erkend. Daarbij horen ook verplichtingen als Europese aanbestedingen, bijvoorbeeld bij opdrachten van de politie. Hij constateert wel dat het inmiddels een verdringingsmarkt aan het worden is, met momenteel een overcapaciteit aan crematoria.

In Twente is Vredehof marktleider. Men doet ook het mortuariumbeheer. ‘De omgang met mensen vind ik mooi’, vertelt hij. ‘Rangen en standen zeggen me niets. “Maak plezier”, zei mijn vader, “het verdriet komt vanzelf”. Ik hou van een kop en een staart, van een begin en een einde. Je krijgt het vertrouwen van de familie om zo goede mogelijk afscheid te nemen van een familielid. Dat doe je met een team waar iedereen zijn deel in heeft.’
Bij het vak horen ontwikkelingen. Koffie en cake maken plaats voor wijn en een hapje. Pedro Swier is in voor verandering, ‘maar waarden, normen en tradities moet je in ere houden. Een uitvaart moet wel bij de mensen passen. En geld is niet altijd een issue voor een waardig afscheid. Een uitvaart is er voor overledene én nabestaanden’.

Heeft hij door en in zijn werk weleens last van emoties? Naarmate je ouder wordt wel iets meer, bekent hij. ‘Je moet inlevingsvermogen hebben, maar je mag je eigen emoties niet de baas laten worden.’ Bij de identificatie van slachtoffers van rampen en verkeersongelukken is het altijd de uitdaging dat je het beste kunt teruggeven aan de familie.’

Cultuur en ondernemersklimaat
In een vorig leven was Huub Rakhorst algemeen directeur van Urenco. Vanavond sprak hij zijn gehoor toe als voorzitter van Stadsfonds Almelo – ooit in het leven geroepen door het bedrijfsleven in Almelo. In zijn column vroeg hij aandacht voor het belang van (ondersteuning van) kunst en cultuur als voorwaarden voor een goed ondernemersklimaat.

Het slotakkoord was voor Cyril Möller van Chez Velo, de onlangs geopende fietsspeciaalzaak aan de Grotestraat-Noord. Hij deelde als startende ondernemer zijn visie en ervaringen met de zaal.

 

Bekijk hier alle foto’s

You may also like