3 NOVEMBER 2008

Te gast tijdens de vijfde aflevering dit jaar van Zakelijk Almelo waren twee energieke en ondernemende stadgenoten: Ruud Koetsier (partner Restyle Groep Nederland (RGN) en Martijn Viskaal, die drie kledingzaken in de binnenstad bestiert. Ruim honderd belangstellenden vulden de Ravelzaal in het Theaterhotel.

Huisstijlimplementatie: ‘een aparte tak van sport’

De Restyle Group Nederland heeft een imposant aantal klanten aan zich weten te verplichten. Onder hen zijn Nederlandse gemeentes en ministeries, Arbo Unie, Asito, ASML, Bolletje, Campina, DOW Chemicals, Gasunie, Grolsch, Koninklijke Ten Cate, NS Reizigers, ProRail en Rijkswaterstaat. De Groep is voortgekomen uit de schoot van Nijkamp & Nijboer. Die concurrentie is heerlijk voor de klant en ‘het is aan ons te bewijzen dat we beter zijn. Er zijn geen aanbieders met een zo breed pakket’.

RGN ontwerpt geen huisstijlen. ‘Anders dan de creatieveling denken wij praktisch. Wij zien af en toe ontwerpen die echt niet kunnen.’ Het logo en de huisstijl van de gemeente Almelo horen daar niet bij, maar wat Ruud Koetsier betreft mag die wel meer en duidelijke worden ingezet. Het bureau moet meerwaarde bieden voor de klant. Er zal daarom meer aan pr en naamsbekendheid worden gedaan, want voor velen is RGN nog een onbekende. Dat heeft overigens niets te maken met de plaats van vestiging: Almelo. ‘Almelo is een prettige stad om in te werken en in het westen kijkt men veel positiever naar Almelo dan wij denken.’

Inmiddels is RGN een van de vier uitverkorenen voor een nieuw huisstijlproject voor de overheid. ‘Daar zitten fantastische projecten bij’ Het tekent meteen een van de leuke kanten van dit vak: ‘Wij komen bij bedrijven als daar iets in beweging is’.

Het bedrijfsleven in Nederland onderkent gelukkig het belang van een goede huisstijl en de bewaking ervan. Je moet je immers steeds meer onderscheiden en dat doe je onder andere op basis van die visuele identiteit.

Aan de A35 verrijst over enige tijd het nieuwe kantoorpand voor de groep. Dat wordt geen protserig iets, maar wel ‘een bijzonder opvallend kantoorpand’ voor de circa 25 medewerkers. ‘Wij willen geen organisatie zijn van 60 man. Wij houden ons bij de implementatie van huisstijlen. Met 25 tot maximaal 30 man is dat goed te doen – en kan ook Heineken bij ons terecht.’

‘Kleding is non-verbale communicatie ’

Toe aan een nieuw kostuum? Misschien is het maatpakkendiner bij Dock 19 dan iets voor u. Het is een van de acties en evenementen die Martijn Viskaal zijn huidige en potentiële klanten bereidt. Martijn Viskaal zwaait de scepter over Jo Jansen, Tom Casuals en Sketch. Met deze drie zaken bedient hij het hele segment van jong tot oud. In de ene zaak draait een cd, in de ander valt uw oog op een scooter. Effectbejag? Nee hoor, maar ‘je moet op de trom roffelen, met je kop erbovenuit steken en zo creatief mogelijk zijn’. Basis is en blijft een goed product en goed personeel.

Mannen winkelen efficiënt en één keer per jaar. Als de man in je winkel is, moet je hem daar langer te zien houden. ‘Maak er een feestje van. Zorg dat je inspireert.’Het gaat er volgens Martijn Viskaal ook om dat je iemand leert kennen en herkennen. Zo creëer je een band. Je zoekt samen met de klant iets uit, stelt getweeën het kostuum of overhemd samen.

Zijn filosofie? ‘Het product is ondergeschikt aan de beleving die je wilt verkopen. De service is dat je beleving creëert, daardoor komen mensen terug.’ Misschein geldt dat dan toch ook wel voor jongeren, die bij Sketch een spijkerbroek passen en vervolgens op internet kijken waar ze die snel en goedkoper kunnen bemachtigen.

Succes

Een jaar geleden sprak ze voor het eerst een column uit voor de bezoekers van Zakelijk Almelo. De organisatie vond Petra Meiborg (Meiborg Advocaten) opnieuw bereid haar visie te geven op maatschappelijke ontwikkelingen en achtergronden bij de actualiteit. Met haar bijdrage – gewijd aan succes – had ze een aantal keren de lachers op haar hand.

De foto’s zijn belangeloos ter beschikking gesteld door www.geleraaf.nl