7 APRIL 2008

Watergraaf Stefan Kuks was 7 april de eerste gast. Hij bestiert het Waterschap Regge en Dinkel, de rivieren die het tweestromenland vormen dat Twente heet.
Het waterschap doet zijn werk in relatieve stilte. Men zorgt ervoor dat wij geen natte voeten krijgen en dat het afvalwater van huishoudens en bedrijven wordt gezuiverd, maar daarmee houdt de kennis wel op. Toch is men bezig met grootse projecten als de Doorbraak en lopen er in Twente 60 tot 80 andere projecten.
De ophanden zijnde verkiezingen vormen een goede aanleiding om de activiteiten van het waterschap beter onder de aandacht te brengen. ‘Mensen weten niet meer wat water inhoudt en vragen zich af of we het waterschap nog wel nodig hebben.’

Bedrijven betalen het Waterschap Regge & Dinkel een flink bedrag voor de zuivering van hun proceswater. Daar zit een prikkel in: wie zijn water eerst zelf filtert en dan aanbiedt, betaalt minder.

Helemaal gerust is de watergraaf niet: ‘We worden overal ter wereld uitgenodigd vanwege onze kennis en ervaring, maar in Nederland hebben we het met onze dijken nog niet helemaal voor elkaar’. Twente loopt geen risico, maar er zijn nog veel extra investeringen nodig om ervoor te zorgen dat ook de lager gelegen delen van ons land het droog houden.
Tijdens dit vraaggesprek werd overigens opvallend veel sourcy blauw gedronken…

De Ronde van Vlaanderen had hij uiteraard van meet af gevolgd. Pieter Stiggelbout was zelf fervent amateurwielrenner en richt zich met Intersens nu op de productie en assemblage van mountainbikes en racefietsen. Op jaarbasis leveren hij en zijn team zo’n 33.000 fietsen af.

Het begon ooit met een container goedkope mountainbikes uit China. In een speelveld waar inmiddels ook grootgrutters allerhande tweewielers aanbieden, neemt Pieter Stiggelbout cum suis het op tegen grote jongens als Gazelle en Batavus. Dat kan hij doen dankzij een goede marktbewerking en de kleine, platte organisatie in Almelo. ‘Internet is nadelig voor de marges van de vakhandel, maar mensen komen zo wel aan de weet dat wij dezelfde kwaliteit bieden.’

Nog steeds komen de meeste onderdelen uit het Verre Oosten. Intersens wil blijven groeien, maar niet in aantallen. Pieter Stiggelbout gaat ‘upgraden’ naar een duurder want hoger segment, custom-made en met meer private labels.

Het is niet allemaal halleluja: bedrijvenpark-buurman Carbogroup Ekoblok stoot naar zijn zeggen stank en stof uit ‘waar wij verschrikkelijke last van hebben’. Vooralsnog is de reactie van zowel provinciale als plaatselijke overheid ‘laconiek’. Verkassen naar Enschede is een optie, maar wel een kostbare. En wie er op moet treden? Pieter Stiggelbout is vooralsnog de dupe.
De column van Wim van der Elst leest u onderColumns.

De foto’s zijn opnieuw ter beschikking gesteld door De GeleRaaf.
www.geleraaf.nl