8 JUNI 2009

Gasten op 8 juni waren Rik Nijkamp (mede-directeur Raps) en André Reigersman (algemeen directeur RWB Water Services): twee energieke ondernemers en twee relatief jonge bedrijven. Beiden hebben het naar hun zin in Almelo. Er is geen enige reden om uit de Heerlijkheid te vertrekken. ‘Almelo ligt mooi centraal in Europa’, aldus Rik Nijkamp.

André Reigersman

RWB Water Services is sinds 2002 actief in zowel drinkwater- en proceswaterbereiding als afvalwaterzuivering en -hergebruik. RWB levert standaard- en klantspecifieke systemen aan onder andere Akzo, Campina, Coberco, Coca Cola, Corus, Electrabel, Enrichment Technology, Essent, Grolsch, Heinz, Stork en Philips. RWB Water Services gaat trouwens steeds internationaler: algemeen directeur André Reigersman was net terug van een week Japan.

Hij en zijn medebestuurder René Elferink zitten niet stil: Het bedrijf is rap gegroeid in omzet (€ 10 miljoen) en medewerkers (50). Dat leverde RWB enkele jaren geleden de Gazelle-award op voor het snelstgroeiende bedrijf in Overijssel. In de top-100 van groeibedrijven in Nederland behaalde men een verdienstelijke 38e plek.

Water heeft het tegenwoordig niet makkelijk. Nederland zal in 2050 ‘een behoorlijke waterschaarste’ kennen. ‘We moeten veel doen om uit een relatief slechte bron goed drinkwater te maken.’ Vanwege het voorkomen van hormonen in urine zou dit uitscheidingsproduct eigenlijk gescheiden af moeten worden gevangen.

En het wordt nog erger: tot 2050 stijgt de wereldbevolking naar 9 miljard; ‘een half miljard mensen heeft nu al chronisch watertekort. Mensen gebruiken ook steeds meer water.’ Ter illustratie: er is, gerekend vanaf de teelt van de koffieboon, 140 liter water nodig voor één kop koffie. Eén hamburger kost 2,5 kuub water. De zee leegpompen is een optie, maar ontzilten kost veel geld.

‘Er is 140 liter water nodig voor één kop koffie.’

Ook RWB weet dat het recessie is. ‘Het duurt langer voor je opdrachten krijgt.’ De team spirit bij het bedrijf lijdt er niet onder. Er heerst enthousiasme, ‘samen gaan we ervoor. Mensen hebben bij ons ook de mogelijkheid door te groeien. We hebben minder dan 1% ziekteverzuim’.

Rik Nijkamp

Anders dan de eerste gast deze avond, is Rik Nijkamp meer geïnteresseerd in bevroren water. De managing partner van Raps genoot zichtbaar na van ‘een prachtige winter’. Het magazijn is leeg, de balanspositie is goed, winkeliers moeten opnieuw bevoorraad worden. Kortom, hij lacht in zijn knuistje. Raps behaalde deze winter ongeveer vier keer de jaaromzet. In een koude winter verkoop je tien tot twaalf keer zo veel.

En: op een goede winter volgt in de regel een goede skeelerzomer, ‘dat ijlt nog na’. Nu is het zaak, innovaties naar de markt brengen om de marktpositie te verstevigen. De klapschaats (in wezen een ‘oude’ ontwikkeling) en het haaiepak werden eerder al geïntroduceerd. Vanwege het innovatieve karakter en internationale bereik werd ook Raps vorig jaar het kwaliteitslabel Made in Almelo toegekend.

Ondertussen is Raps begonnen met de ontwikkeling en productie van op maat gemaakte fietsschoenen. Dat gebeurt eerst nog onder de naam Cyclotec. Het  dealernetwerk is opgebouwd en er zijn testen geweest. In juli verandert de naam in Raps. ‘De gemiddelde schaatser fietst ook en het distributiekanaal is erop ingericht. De wielersport was een onderontwikkelde markt, die heeft jaren stilgestaan. Thermoplastische schoenen waren tot voor kort ondenkbaar.’ De schoenen worden gemaakt op basis van een 3D-can en ‘in de oven afgebakken’.  Inmiddels zijn deze fietsschoenen goed voor ruim 20% van de omzet ‘en dat wordt meer’.

De kwaliteitsschaatsen van meer dan 100 euro worden in Almelo vervaardigd, het goedkope komt van ver. Uiteindelijk zal 75% van de productie in China worden gerealiseerd. Daar zijn voor Raps drie medewerkers actief. Kinderhanden komen er niet aan te pas, dat wordt ter plekke gecontroleerd.

Een van de ideeën die Rik Nijkamp koestert, is een schaatsmuseum. Het zou het eerste zijn in zijn soort in Nederland en Almelo is ook daarvoor een prima locatie.

Scheidend wethouder Reinier van Broekhoven (rechts) na afloop van de vraaggesprekken in gesprek met José Tijhuis en Egbert Willems

Columnist was Petra Meiborg (Meiborg Advocaten). Zij sprak over dagelijkse ergernissen, bijvoorbeeld over arbeidsmoraal. Zie voor haar bijdrage het hoofdstuk Columns.

Foto’s met dank aan Marinus Blaak en Jolieke Jongerden (www.geleraaf.nl)