6 SEPTEMBER 2010

Gasten bij de vierde aflevering in het zevende seizoen van Zakelijk Almelo op maandag 6 september waren Peter van der Hout (directeur-bestuurder van AWS Beter Wonen) en Harold Asbroek (eigenaar McDonald’s Almelo en voorzitter SOBA). Twee vlotte en gedreven sprekers, die zich elk op eigen manier betrokken voelen bij de Heerlijkheid Almelo. Beiden vertegenwoordigen een bedrijf dat sinds jaar en dag verankerd is in onze samenleving. Martin Steenbeeke voelde hen terzake aan de tand.

De eerste bezoekers melden zich

Posities worden ingenomen…

Men is er helemaal klaar voor

Harold Asbroek begon op18-jarige leeftijd als zelfstandig ondernemer. Hij is inmiddels 18 jaar aan de fastfoodgigant verbonden en ziet zich ook de komende 23 jaar nog wel op deze manier actief zijn. McDonald’s wordt in Almelo vooralsnog niet geplaagd door de recessie. Mensen gaan van een tweesterrenrestaurant nu makkelijker naar een McDonald’s filiaal.

In Almelo kan de honger op drie plekken worden gestild: bij de Woonboulevard (Zuid), in het centrum en bij Preston Palace (Oost). Hier staan in totaal 180 medewerkers voor hen klaar. Drie panden in een stad als Almelo is wat Harold Asbroek betreft bepaald niet te veel. In Zuid komen de meeste gasten van verre, in het centrum betreft het vooral passanten en in Oost gaat om mensen uit de omgeving en voor de McDrive. Nee, het probleem ligt meer in het imago: de vette hap. Toch blijkt dat erg mee te vallen: ‘BIj McDonald’s zitten de calorieën  in de saus. In de speklap die je thuis eet, zitten drie keer zo veel calorieën’. Hier elke dag eten hoeft dus niet slecht te zijn – sterker nog: je zou ervan af kunnen vallen, ook al eet je hier elke dag. ‘Wij propageren dat je moet variëren: kies en eet bewust. Alles waar “te” voor staat is niet goed – behalve te veel omzet.’

Over imagoprobleem gesproken: dat kleeft ook nog steeds aan Almelo. Harold Asbroek is voorman van de Stichting Ondernemers Binnenstad Almelo (SOBA). Hij is geboren Hengeloënaar en zal dat beeld niet onderschrijven: ‘Ik vind de binnenstad goed. Het kan wel beter, maar het is hier leuker dan in Hengelo.’

De binnenstadsplannen zijn goed, maar wat Harold Asbroek betreft mag het allemaal wel sneller. Meer speciaalzaken, is de wens. Niets tegen ketens, maar die willen vaak geen lid zijn van de SOBA en niet hun steentje bijdragen aan evenementen of straatverlichting.

Daar gaat verandering in komen: er wordt een Ondernemersfonds in het leven geroepen, waar iedereen binnen de P-ring aan deel moet nemen en in mee mag praten. Dat betekent een forse groei van leden (nu 76) en middelen: van de huidige € 30.000 naar zo’n € 200.000. Daarmee kun je onder andere zorgen voor sfeerverlichting (de huidige verlichting is ‘ten einde raad’) en sfeeractiviteiten.

Voor AWS Beter Wonen geldt: niet bij huizen alleen. Beter Wonen is ‘een maatschappelijke ondernemer’ die zich sterk betrokken voelt bij de samenleving in Almelo en omgeving. Wat prettig wonen en een goed leefklimaat betreft wil de woningstichting staan voor kwaliteit in product en dienstverlening. Peter van der Hout is directeur/bestuurder van Beter Wonen. In 2014 bestaat de woningstichting 100 jaar. Het eeuwfeest lonkt.

In Almelo bezit Beter Wonen de meeste panden, maar ook elders (Goor, Haaksbergen etc.) heeft men nog huurpanden in beheer. Ze zijn het resultaat van het expansiebeleid dat een tijd is gevoerd. De nieuwe lijn is: niet meer dan een half uurtje fietsen van Klimopstraat 2a, waar het hoofdkantoor is gevestigd.

‘Onze naam is onze missie: beter wonen’, aldus Peter van der Hout. ‘Iedereen heeft recht op goede woonsituatie. En meer: wij willen mensen zich lekker laten voelen in een prettige omgeving.’ Daar hoort bij dat je breed actief bent in de samenleving, vanuit je maatschappelijk verantwoordelijkheid. Of beter nog: maatschappelijke betrokkenheid. ‘We zijn een betrokken huisvester en willen ook voorzien in een mooie woonomgeving. Je huis moet je thuis zijn. Daarom gaan we gesprekken aan met de bewoners om te weten waaraan behoefte is. We redeneren vanuit de concrete vraag.We willen een partner in de stad zijn, een verbinder, koppelaar en startmotor.’

Beter Wonen is een van de partners in het Armoedepact. Zo’n 18% van de huishoudens in Almelo leeft onder de armoedegrens. Drie wijken scoren hierin bovenmatig. Beter Wonen gaat meer investeren in de stad. Niet in meer woningen (het mag wel ietsje minder zijn) maar in kwalitatief betere – zonder dat de wachtlijsten langer worden of de huren veel hoger. In specifieke gevallen wordt gekeken naar verlichting van de woonlasten. In 2009 was nog sprake van 46 huisuitzettingen. Dat aantal is hierdoor teruggebracht naar acht tot nog toe in 2010.Zorgen voor een goede doorstroming, dus.

‘We zijn blij met de nieuwe marsroute die is uitgezet. Er zijn zat plekken in de stad waar we nog kunnen bouwen. De vraag is: wie begint waar voor wie?

Met het uitgeven van het Almeloos Kookboek wil de woningstichting benadrukken dat ze de stad meer op smaak gaat brengen.

Het boekwerk vond gretig aftrek.

De column werd verzorgd door Ger Vermeulen. Betrokkenheid bij de stad kan ook hem beslist niet worden ontzegd. Het was exact 6 jaar geleden, namelijk 6 september 2004, dat hij – toen nog werkzaam als advocaat – hier zijn visie gaf op de actualiteit. Dit keer overhandigde hij zijn verbale geloofsbrieven als vertegenwoordiger van de zittende magistratuur.

Gedurende zijn voodracht was het in de zaal vrijwel muisstil

Het natafelen kan beginnen

Nog twee betrokken Almelose ondernemers

De foto’s werden opnieuw gemaakt en ons ter beschikking gesteld door Marinus Blaak