8 APRIL 2013

Gasten op de bijeenkomst van Zakelijk Almelo op 8 april waren Johan en Martijn (Pfeiffer (Eurol) en Gerben van Heeren (Hornbach). Beide bedrijven gaan zich in Almelo vestigen. Martin Steenbeeke stelde de vragen.

Voor Johan Pfeiffer (links) begon het in 1977 vanuit een schuur in Nijverdal. Hij kocht twee vrachtwagens olie en plakte daar zijn naam op. Wie olie bij hem kocht, maakte kans op een vliegreis naar Dayton. Een slimme zet; zijn voorraad was er snel door en zijn naamsbekendheid groeide. Met de komst van zoon Martijn (midden), die in 1997 de gelederen kwam versterken, kreeg de groei een extra zetje.

Vanuit de havensteden Rotterdam en Antwerpen wordt de hele wereld voorzien van smeer-, transmissie-, hydraulische en andere oliën. Eurol levert ‘overal waar olie wordt gebruikt’. Dat is olie onder de eigen naam Eurol en als private label. In de vestiging in Almelo, die begin 2015 gereed is, zullen circa 140 mensen werkzaam zijn. Het wordt een brandschoon pand: ‘Ons bedrijf moet een visitekaartje zijn’.

Aandacht voor marketing en vergroting van de merkbekendheid is er nog steeds. Eurol is met sponsoring bijvoorbeeld actief in de Dakar-rally. De omzetgroei van 10 tot 15% per jaar laat zich bovendien verklaren door de ‘dienstbaarheid naar de klanten. Je krijgt bij ons gratis advies voor je versnellingsbak en koelsysteem. We geven cursussen, gaan naar beurzen, werken op beurzen samen met klanten en hebben onze eigen dtp- en reclameafdeling. De samenwerking met de klant is erg belangrijk. Samen kun je groeien.’ ‘Olie heb je dagelijks nodig. Het speelveld is enorm groot. We zijn nu in 65 landen actief. Dat moeten er minimaal honderd worden.’

De heerlijkheid Almelo krijgt er binnenkort een bouwmarkt bij en niet zo’n kleintje. De nieuwe, geplande vestiging van Hornbach langs de Weezebeek  is drie keer zo groot als de Praxis en de Gamma in Almelo samen. Gerben van Heeren (foto), expansiemanager van Hornbach Bouwmarkt Nederland, schrijft het succes van Hornbach toe aan het concept.

Inmiddels zijn de heren Pfeiffer in Nijverdal uit hun jasje gegroeid. Het pand dat ze 15 jaar geleden betrokken, is te klein. Ze hebben de beschikking over extra huurpanden, maar pendelen maakt de bedrijfsvoering er niet efficiënter op. De keus voor een andere locatie was ‘een hele bevalling’. De beoogde locatie in Almelo – het XL Businesspark – heeft een aanlegkade, dat biedt aanmerkelijk meer perspectieven. Voor het transport van olie is water voor Eurol Lubricants immers van levensbelang. ‘Alles buiten Europa gaat over zee.’

Dick de Rijter was opnieuw de man achter de knoppen

Elke vestiging omvat een bouwmarkt, een drive-ingedeelte om materialen op te kunnen halen en een tuincentrum. ‘Dat is de kracht van het concept. Voor ons werkt het goed. Wij hebben alles voor in en om het huis en alles voor de doe-het-zelver. We mikken op iedereen, zowel particulieren als zzp’ers’. Zijns inziens is Hornbach niet te vergelijken met Gamma en Praxis. Die hebben zich vervreemd van hun doelgroepen met branchevervagende producten als dvd-spelers. Toch zullen ook deze bouwmarkten profiteren van de komst van Hornbach, is zijn voorspelling. ‘Voor concurrenten is het ook feest. Doe er je voordeel mee. Doe-het-zelven leeft op. Mensen krijgen zin om dingen zelf te doen. Lokale bestedingen leven op en daar kan de concurrent ook van profiteren.’

Er zijn inmiddels tien vestigingen van Hornbach in Nederland. Op termijn moeten dat er 25 zijn. Twente was nog een blinde vlek. De eerste contacten met Almelo werden al zes jaar geleden gelegd. Uitgangspunt bij het bepalen van een locatie is wel dat er een verzorgingsgebied van 200.000 mensen is.

Inmiddels zijn ook Hengelo en Zwolle in beeld. Bij de vestiging in Almelo, aan de Weezebeek, gaat het om 130 fte’s (circa 150 mensen) en indirect nog eens 150 mensen. Onder hen zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Wij willen ook iets komen brengen.’

Gerben van Heeren kan in elk geval niet wachten tot de spade de grond in gaat. De bouwtijd bedraagt zes maanden, voor inrichting staan nog eens drie maanden.

Patrick Kleijer nam namens Twente65plus ten slotte plaats op de zeepkist.

De Ravelzaal was goed gevuld: meer dan 120 bezoekers kwamen op de tweede editie van Zakelijk Almelo in 2013 af

Een van die landen is de Dominicaanse Republiek, waar hij nota bene op uitnodiging van een Miss Universe terechtkwam. En passant werd hem gevraagd 26 kandidaten te beoordelen, die vlak voor zijn neus langs liepen. ‘Dan moet je wel sterk zijn’. Resultaat is wel dat de eerste drie containers met olie deze week worden verscheept.

Wim van der Elst verzorgde de column. Hij trakteerde de aanwezigen op een aantal ‘observaties’ met betrekking tot ieders aanwezigheid en gaf een vijftal handvatten. Een van zijn conclusies: ‘De selfmade man bestaat niet’.

Foto’s met dank aan Marinus Blaak. Voor andere impressies van deze bijeenkomst verwijzen wij naar De GeleRaaf, AlmeloNieuws en de Twentse Fotosite. De Twentsche Courant Tubantia deed eveneens verslag van de vraaggesprekken.